A biztonságosabb közlekedés érdekében változik a forgalmi rend a XVII. kerületben a Szent Imre herceg út – Robogó utca kereszteződésében

2025. november 28. péntek és 2025. december 6. szombat között nagyfelületű aszfaltozási munkálatok miatt lezárásra kerül a XVII. kerületi Robogó utcai vasúti átjáró, a Szent Imre herceg úton pedig félpályás lezárás várható, a váltakozó irányú forgalmat jelzőlámpa irányítja majd. Javasolt kerülőút: Szent Imre herceg út – Bártfai utca – Diadal utca – XVIII. utca – Ferihegyi út – Ferihegyi úti vasúti átjáró. A felújítás kezdetétől a Robogó utca utolsó szakasza, azaz a Besenyszög utca és a Szent Imre herceg út közötti szakasz zsákutcává válik, amely a munkálatokat követően véglegesen is lezárva marad unicity elemekkel közlekedésbiztonsági okok miatt, így a vasúti átjáró a Robogó utca felől nem lesz megközelíthető. A Robogó utcai vasúti átjáró javasolt megközelítési útvonala ezentúl a Rákoscsaba-Újtelep északi részéről: Diadal utca – Bártfai utca – Szent Imre herceg út.

A Robogó utca lezárására a Szent Imre herceg úti csomópontban történő gyakori balesetek miatt kerül sor. A Szent Imre herceg útja egy alapvetően védett, elsőbbséggel rendelkező út, amely a vasútvonallal párhuzamosan halad. Egy olyan útvonalon, ahol jellemzően védett kereszteződésekkel találkozik a járművezető, szokatlan az elsőbbségadási kötelezettség, emiatt sokszor a helyismerettel nem rendelkezők – a számos figyelemfelhívó forgalomtechnikai eszköz ellenére is – elnézik az elsőbbségi viszonyokat. Az elmúlt 5 évben 11 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési esemény történt a kereszteződésben a BRFK statisztikája alapján. Az anyagi káros esetekről nincs statisztikánk, de azok gyakorisága vélhetően még sokkal jelentősebb.

A vasúti átjáró miatt szükséges itt a keresztiránynak fölérendeltnek lenni, nehogy a vasúti átjáróban ragadjanak a járművek.  A csomópontban alárendelt irányból kétoldali fluó sárga hátterű „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla, valamint ezeknek az előjelző táblái vannak kihelyezve. A STOP burkolati jelet megelőzően veszélyes helyre figyelmeztető fehér burkolati jel, ezen felül lassító harántcsíkozás is van a Szent Imre herceg úton mindkét irányból. Társaságunk a kereszteződés közepén különösen veszélyes hely (sárga sraffozott) burkolati jelet létesített legutóbb, annak érdekében, hogy minél jobban kiemelkedjen a csomópont a környezetéből, ezen felül a STOP burkolati jel mellé kisebb sziget méretű elzárt terület létesült, ezáltal beszűkítve a Szent Imre herceg utcai irányokat.

Szükséges a komolyabb beavatkozás a kereszteződésben

Mint ahogyan az adatokokból is látszik, sajnálatos módon a Robogó utca – Szent Imre herceg út kereszteződése baleseti gócpont, a kerületben itt történik a legtöbb személyi sérüléssel járó ütközés. A forgalomtechnikai eszköztárunk kimerült, a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési esetek száma az elmúlt években végrehajtott számos módosítás ellenére nem csökkent érdemben, emiatt a XVII. kerületi önkormányzattal és a BKK Zrt. Közlekedésbiztonság és Hozzáférhetőség szakterületével közösen egyeztettünk a további beavatkozási lehetőségekről.

Társaságunk forgalomszámlálást végzett a Robogó utcán egyszerre két ponton, a reggeli és délutáni csúcsórában. A mérési adatokból az látszott, hogy mind a reggeli, mind a délutáni csúcsidőszakban nagyobb részt átmenő forgalom jelenik meg a Robogó utcán. A kerületi önkormányzat a térségben a 30-as zónák kibővítését tervezte és ennek apropóján a Robogó utca is bekerül majd a forgalomcsillapított Tempo 30 övezetbe, valamint zsákutcává válik a Besenyszög utcától dél felé amiatt, hogy ezen veszélyes csomópontból kivegyünk egy ágat, ezáltal egyszerűsítve a forgalomtechnikai kialakítást, csökkentve a keresztirányú ütközések lehetőségét. A terveket a kerületi önkormányzat készítette, a kialakítással egyetértve. A Robogó utca lezárása igen drasztikusnak tűnhet, azonban a személyi sérülések adatai alapján elmondható, hogy itt szükségszerű komolyabb beavatkozást eszközölni. 

A cél a közlekedés veszélyeinek csökkentése

A Fővárosi Önkormányzat által elfogadott Budapest közlekedésbiztonsági stratégiájának a célja a Vison Zero, azaz a közlekedés halálos áldozatainak számát 2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig pedig nullára redukálni. Akkor lehet csökkenteni a közlekedés veszélyeit, ha a legfontosabb szereplők az emberek, a járművek, az infrastruktúra és az intézményrendszerek is szorosan együttműködnek. Jelenleg a BKK, Rákosmente Önkormányzata, valamint Társaságunk a közúti infrastruktúra kialakítására tud hatással lenni, így a tervezett átalakítástól várjuk a sérültek számának és az esetlegesen előforduló sérülések fokának csökkenését, az egyszerűbb csomóponti kialakítás révén. A hatás eléréséhez nyilvánvalóan a közlekedésben résztvevők, valamint a helyi lakosság közreműködése is szükséges. Reményeink szerint a Robogó utcai átmenő forgalom ezentúl a Bártfai utcára terelődik át, amely egy helyi gyűjtőút, mind funkcióját, mind kiépítettségét tekintve megfelelő ezen többlet átmenő forgalom levezetésére.