M86-os autóút felmérése és kiértékelése a Budapest Közút által HD Map előállításához.

A hazai gazdaság számára kiemelten fontos autóipar egyik célja, hogy ne csak összeszerelő üzemek működésére szorítkozva legyen jelen az országban.

Az itthoni egyetemek mellett a különböző szintű beszállítók hazai leányvállalatai is bedolgoznak az autóiparnak fejlesztésekkel. Az önvezető járművek támogatására készül az 5G-hálózat fejlesztésével a mobilkommunikációs ágazat szereplői is. Az elérendő cél érdekében a közúthálózat üzemeltetői (Magyar Közút Zrt., Budapest Közút Zrt.) is hozzá kell, hogy tegyék a maguk fejlesztéseit, hogy megalkotásra kerüljön a közlekedők biztonságát és kényelmét egyaránt javító gépi járművezetés technológiája.

Az említett szektorok képviselői közötti együttműködés során valósult meg az M86-os autóút lezárt szakaszán. Az adatok gyűjtésében és a tesztelések során érintettek voltak az egyetemi és tudományos intézetek által életre hívott projektek, közútkezelő társaságok és az autóipari fejlesztők. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, a Budapest Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével 2020. június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampány zajlott le az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A teszt legfőbb célja a következő volt: adatokat gyűjteni arról, hogy az egyes fejlesztések tesztjárművei érzékelik egymást és a különböző közúti objektumokat, majd az adatok megosztásával és elemzésével finomítani a szenzorok, kommunikációs berendezések eszközeit és szoftvereit.

Önvezető autók tesztelés közben az M86-os autóúton (kép forrása: mti.hu)

A Budapest Közút szerepe a projektben

A Budapest Közút mérőautója (J) a Knorr-Bremse önvezető kamionja mellett az M86-os autóúton

Az önvezető technológia alapja, hogy a szimulációs környezetek és a járművek számára biztosításra kerüljön egy centiméter pontosságú 3D térkép, az úgynevezett HD Map (High Dedinition Map). A projekt során a Budapest Közút célja a következő volt: az alapadatok származtatását követően HD Map kerüljön előállításra. A koncepció kidolgozása és eredményes végrehajtása után, a meglévő folyamatok fővárosi utakra való alkalmazásával lehetőség nyílik Budapest közútjainak térképes változatának autóipari felhasználására is.

A terepi adatgyűjtés egy mobil lézerszkennerrel (Riegl VMX-450) felhasználásával történt. Az adatgyűjtés egyik terméke egy 3 dimenziós pontfelhő, amelyből a Budapest Közút Zrt. kollégái a HD Map-hez kapcsolodó objektumokat (felfestés, padka…) származtattak egy előre definiált objektumlista alapján. Az objektumok előállítása és minőségellenőrzése után került generálásra egy szimulációs környezetbe implementálható térképes állomány.

A Budapest Közút mérési eredményei az osztrák Joanneum Research szakemberei által előállított pontfelhővel és térképes állományával került összehasonlításra, elemzésére, akik szintén elvégezték az M86-os autóút felmérését.

Joanneum Research
Ezen példa is jól szemlélteti, hogy az M86-os mérési kampányban való részvétel jó lehetőséget kínált a Budapest Közút számára egy jövőbeli bilaterális vagy multilaterális együttműködésre a HD Map-hez köthető innovációs tevékenységek tekintetében.