Beszámoló az M86-os autóút lidaros felméréséről
A hazai gazdaság számára kiemelten fontos autóipar egyik célja, hogy ne csak összeszerelő üzemek működésére szorítkozva legyen jelen az országban. A műszaki egyetemek mellett a különböző szintű beszállítók hazai leányvállalatai is bedolgoznak az autóiparnak fejlesztésekkel. Az önvezető járművek támogatására készül az 5G-hálózat fejlesztésével a mobilkommunikációs ágazat szereplői is. Az elérendő cél érdekében a közúthálózat üzemeltetői (Magyar Közút Zrt., Budapest Közút Zrt.) is hozzá kell, hogy tegyék a maguk fejlesztéseit, hogy megalkotásra kerüljön a közlekedők biztonságát és kényelmét egyaránt javító gépi járművezetés technológiája.

Az említett szektorok képviselői közötti együttműködés során valósult meg az M86-os autóút lezárt szakaszán. Az adatok gyűjtésében és a tesztelések során érintettek voltak az egyetemi és tudományos intézetek által életre hívott projektek, közútkezelő társaságok és az autóipari fejlesztők. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, a Budapest Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampány zajlott le az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A teszt legfőbb célja a következő volt: adatokat gyűjteni arról, hogy az egyes fejlesztések tesztjárművei érzékelik egymást és a különböző közúti objektumokat, majd az adatok megosztásával és elemzésével finomítani a szenzorok, kommunikációs berendezések eszközeit és szoftvereit.
A Budapest Közút szerepe a projektben
Az önvezető technológia alapja, hogy a szimulációs környezetek és a járművek számára biztosításra kerüljön egy centiméter pontosságú 3D térkép, az úgynevezett HD Map (High Dedinition Map). A projekt során a Budapest Közút ezen HD Map előállításához biztosít alapadatokat. A terepi adatgyűjtés egy mobil lézerszkennerrel (Riegl VMX-450) felhasználásával történik. Az adatgyűjtés végterméke egy 3 dimenziós pontfelhő, amelyből a Budapest Közút Zrt. kollégái a HD Map-hez kapcsolodó objektumokat (felfestés, padka…) származtatnak egy előre definiált objektumlista alapján.

A Budapest Közút mérési eredményei az osztrák Joanneum Research (https://www.joanneum.at/) szakemberei által előállított pontfelhővel és térképes állományával kerül összehasonlításra, akik szintén elvégezték az M86-os autóút felmérését. Az állományok összehasonlítása egyben lehetőséget jelent a Budapest Közút számára egy jövőbeli bilaterális együttműködésre a HD Map-hez köthető innovációs tevékenységek tekintetében.
Legutóbbi bejegyzések
- Május 5-től forgalomkorlátozás lesz a Hungária körúti felüljáró Árpád híd felé vezető oldalán
- Május 5-én burkolatfelújítás kezdődik a XI. kerületi Borszéki utcában, változik a forgalmi rend
- Megújult a Budenz út burkolata a Széher út – Hűvösvölgyi út közötti szakaszon
- Június 1-től változnak a fővárosi, őrzött díjfizető P+R parkolók nappali várakozási díjai
- Megújul a Budenz út burkolata
Legutóbbi hozzászólások