A Budapest Közút Zártkörűen működő Részvénytársaság, mint Budapest Főváros egyik közszolgáltató társasága, működése során elkötelezett a 2009. évi CXXII. törvényben megfogalmazott, a köztulajdonban álló gazdasági társaságoktól elvárt integrált működés feltételeinek biztosításában és fenntartásában.
Ugyancsak elkötelezett az etikus magatartás Társaság által megkövetelt tartalmi elemeinek megismertetése és betartatása iránt.
A Társaság meg kíván felelni a „2023. évi XXV. törvény a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról” hozott törvényben a köztulajdonban lévő gazdasági társaságoktól elvárt panaszbejelentések feltételeinek és bejelentővédelmi követelményeinek.
A Társaság a fentieknek való megfelelés érdekében saját belső Integrált Irányítási Rendszerében három szabályzatban határozta meg az elvárt követelményeket, melyeket az alábbi linkekre kattintva megtekintheti és letöltheti:
A fenti szabályzatokban meghatározott, a jogosultak bejelentéseinek megtétele céljából a Társaság internetes honlapján Belső visszaélés-bejelentő rendszert (Platform) működtet.
A Platform elérhetősége: Budapest Közút Zrt. – Bejelentő felület
Általános tájékoztató, eljárási szabályok
1. Kihez és miért tehető bejelentés?
A Platform kezelésével kapcsolatos feladatokat a Budapest Közút Zrt. Megfelelési tanácsadója látja el. A Rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre, etikai norma sérelem gyanújára vonatkozó információt lehet bejelenteni.
2. Ki tehet bejelentést?
- a Budapest Közút Zrt. által foglalkoztatott az a munkavállaló, akinek munkaviszonya vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya a Budapest Közút Zrt.-nél fennáll, e jogviszonya megszűnt, a foglalkoztatási jogviszonyt létesíteni kívánó személy, ha a felvételi eljárás megkezdődött, továbbá a gyakornok, az önkéntes,
- Budapest Közút Zrt.-vel szerződéses kapcsolatban álló egyéni vállalkozó, egyéni cég, a tulajdonosi részesedéssel rendelkező személy, ügyvezető testület tagja, felügyelő testület tagja,
- az a vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, aki a Budapest Közút Zrt.-vel szerződéses kapcsolatban áll, akivel a szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, vagy szerződéses kapcsolata a Társasággal megszűnt.
3. Eljárás megindítása és módja
- szóban: (személyesen) tett bejelentés fogadása a Megfelelési tanácsadónál a bejelentések fogadására kijelölt irodájában (1115 Budapest, Bánk bán utca 8-12. fszt.17.) vagy a +36 30 584 6726-os telefonszámon,
- írásban: elektronikus levél (e-mail) útján, a bejelentés fogadására kialakított elektronikus címre
Budapest Közút Zrt. – Bejelentő felület történő megküldéssel, - postai úton: címzett: Budapest Közút Zrt. Megfelelési tanácsadó (cím: 1115 Budapest, Bánk bán utca 8-12.),
- etikai irányultságú bejelentés esetén: a fentieken túl a Társaság Etikai Bizottságának tagjainál (elérhetőség az Etikai Kódexben).
4. A bejelentésben kérjük megadni
- a bejelentéssel érintett személy(ek), – amennyiben ismert – a szervezeti egység(ek) nevét,
- a jogellenesnek vélt esemény, etikai norma sérelem gyanúját megalapozó cselekedet részletes leírását,
- az eseményhez, cselekedethez kapcsolódó lényeges információ(ka)t,
- amennyiben a Bejelentő vállalja, úgy nevét és elérhetőségét.
Ha a Bejelentő megadja személyes adatait, a bejelentés ügyintézése során és azt követően is a Budapest Közút Zrt. személyes adatait bizalmasan kezeli.
A Bejelentőnek bejelentésében nyilatkoznia kell arról, hogy a bejelentését jóhiszeműen teszi olyan körülményekről, amelyekről tudomása van, vagy kellő alappal feltételezi, hogy azok valósak. A jóhiszemű bejelentést tevő személlyel szemben nem alkalmazható semmilyen hátrányos megkülönböztetés.
Amennyiben nyilvánvalóvá válik, hogy a Bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt, és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merült fel, személyes adatai az eljárás lefolytatására jogosult szerv részére átadásra kerülnek,
- alappal feltételezhető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv/személy részére átadásra kerülnek.
A bejelentéssel érintett személy a bejelentés vizsgálatának megkezdésekor részletes tájékoztatást kap a bejelentés tartalmáról, személyes adatai védelmével kapcsolatban őt megillető jogairól, valamint az adatai kezelésére vonatkozó szabályokról. A bejelentéssel érintett személy azonnali tájékoztatására kivételesen indokolt esetben később is sor kerülhet, ha az azonnali tájékoztatás a bejelentés kivizsgálását meghiúsítaná.
A Platform keretei között a bejelentőnek, a bejelentéssel érintett személynek, illetőleg, annak a személynek, aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezik, személyes adatai kizárólag a bejelentés kivizsgálása és a bejelentés tárgyának orvoslása vagy megszüntetése céljából kerülnek kezelésre.
5. A bejelentés kivizsgálása mellőzhető
- ha a bejelentő nem azonosítható és ez akadályozza az eljárás eredményes lefolytatását (anonim bejelentések esetén), kivéve, ha a névtelen bejelentés kirívóan súlyos cselekményre utal, és annak kivizsgálásához a bejelentés elegendő információt tartalmaz, a névtelen bejelentés is kivizsgálásra kerül,
- ha a bejelentő nem jogosult bejelentést tenni,
- ha a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés,
- ha a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett személy jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban,
- ha a bejelentést megalapozó esemény és a bejelentés időpontja között eltelt idő az ügy kivizsgálását ellehetetleníti.
6. Visszaigazolás
Bejelentés beérkezésétől/kézhezvételétől számított 7 napon belül a Bejelentőnek visszaigazolás kerül megküldésre az eljárás megindításáról vagy mellőzéséről, illetve a mellőzés indokáról. A visszaigazolás keretében továbbá a Társaság általános tájékoztatást nyújt az eljárási és személyes adatai kezelésének szabályairól. Az adatkezelési tájékoztató a Budapest Közút Zrt. Belső visszaélés-bejelentési Szabályzatának 4. számú melléklete.
7. Ügyintézési határidő és a bejelentés kivizsgálása
Beérkezéstől, kézhezvételtől számított legfeljebb 30 napon belül a bejelentés kivizsgálásra kerül, különösen indokolt esetben a vizsgálat időtartama meghosszabbítható, de ebben az esetben sem haladhatja meg a 3 hónapot. A kivizsgálás időtartamának meghosszabbításról a Bejelentő részére tájékoztatás kerül megküldésre az indokok ismertetésével, és a kivizsgálás várható idejének megjelölésével.
A bejelentés kivizsgálása során a tények tisztázása, események, körülmények feltárása érdekében a bejelentéssel érintett személy minden esetben meghallgatásra kerül. A meghallgatáson lehetősége van a bejelentéssel érintett személynek, hogy a bejelentéssel kapcsolatos álláspontját akár jogi képviselője útján is kifejtse, bizonyítékokkal támassza alá. A bejelentés kivizsgálása során a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkező további személy is meghallgatásra kerülhet.
8. Bejelentés kivizsgálásának eredményéről tájékoztatás
A bejelentés kivizsgálásának eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a Bejelentőt a Megfelelési tanácsadó írásban tájékoztatja, kivéve, ha a Bejelentő tájékoztatása szóban megtörtént, és azt a Bejelentő tudomásul vette, illetőleg, ha a Bejelentő elérhetőségét a bejelentésében nem adta meg, így tájékoztatása nem lehetséges.